Artikel: Lad dig forvandle – troens gode strid

Thi Guds nåde blev åbenbaret til frelse for alle mennesker og opdrager os til at sige nej til ugudelighed og verdslige begæringer og leve besindigt og retskaffent og gudsfrygtigt i den nuværende verden...” Tit. 2,11-12

Paulus siger med andre ord her at hvis du og jeg erklærer at vi har oplevet Guds nåde vil det have en helt bestemt indvirkning på os – nemlig opdragelse. Fra den dag vi har fået et møde med Jesus, som vores frelser, og er blevet født på ny.

Fra den dag starter noget helt nyt inden i dig – et helt nyt liv, Hans frelsende Liv. Et liv som ikke er af denne verden eller har denne verdens natur. Du er en ny skabning i Kristus. 2 Kor. 5,17

Men Jesu frelsesgerning slutter ikke her, Han er først lige begyndt. Jesu offer på Golgatha er nok til frelse – er du født på ny, skal du være sammen med Jesus i evigheden.

Hvis altså - du vandrer sammen med Ham i den nuværende verden og lader Kristus, som er Guds Nåde, leve sit frelsende og opdragende liv i dig og igennem dig. ”Thi når vi, medens vi endnu var fjender, blev forligt med Gud ved hans Søns død, så skal vi da langt snarere, EFTER VI NU ER BLEVET FORLIGT, FRELSES VED HANS LIV.” Rom. 5,10


Sker dette pr. automatik? Nej, der må være et samarbejde mellem Herren og den troende. Guds Ord opfordrer os gang på gang til dette samarbejde. ”LAD jer forvandle...” Rom. 12,2 ”HIG EFTER kærligheden...” 1 Kor. 14,1a

Men du, Guds menneske! Fly alt dette og jag efter retfærdighed, gudsfrygt, troskab, kærlighed, udholdenhed, sagtmodighed; strid troens gode strid, grib det evige liv, som du er kaldet til og har bekendt dig til med den gode bekendelse i mange vidners nærværelse.” 1 Tim. 6,11-12

Hvis denne sindsforvandling skete pr. automatik ville vi med rette kunne anklage Gud for personanseelse – for at have favoritter. For, hvis dette var tilfældet, så ville alle kristne leve det fuldkomne kristne liv i hellighed. Men der behøves ikke ret meget oprigtighed for at vide at dette ikke er tilfældet.

Nej, vi skal som kristne stride troens gode strid. En strid, ikke med dig selv og din kødelighed på lovens principper men en troens strid som næres af, og har sin kraft, sin identitet i Jesu Kristi død og opstandelse. Dette er troens liv ”Thi ved loven er JEG DØD FOR LOVEN, for at jeg kan leve for Gud. MED KRISTUS ER JEG KORSFÆSTET, og det er ikke længere mig, der lever, men KRISTUS LEVER I MIG; og det liv jeg nu lever i kødet, DET LEVER JEG I TROEN PÅ GUDS SØN, som elskede mig og gav sig selv hen for mig.” Gal. 2,19-20

Så lad os sammen stride troens gode strid og lade Kristus få lov at åbenbare sit liv igennem os ved Helligånden.

Thi dette er Guds vilje, at I helliggøres,... …Gud kaldte os jo ikke til urenhed, men til hellighed. Altså, når nogen agter dette ringe, er det ikke et menneske, han agter ringe, men Gud, han, som også giver jer sin Helligånd.” 1 Thess. 4,3a+7-8

Ingen kommentarer:

Send en kommentar