Andagt: Jesus er prøvet til fulde og fundet ”Holdbar”...

Thi vi har ikke en ypperstepræst, som ikke kan have medlidenhed med vore skrøbeligheder, men en, som har været fristet i alle ting ligesom vi, dog uden synd. Lad os derfor med frimodighed træde frem for nådens trone for at få barmhjertighed og finde nåde til hjælp i rette tid.” Hebr. 4,15-16

Vi kender dette skriftsted så godt – det bliver ofte citeret og brugt til at opmuntre nedslåede sjæle med. Og dog selvom det ofte er brugt synes jeg ofte at der bliver lagt alt for meget fokus på at – ”Jesus forstår mig, jo..” og ”Han har jo medlidenhed med mig i mine skrøbeligheder, jeg kan jo ikke gøre for det...” osv. Alt sammen underforstået – jeg er, som jeg er og det har Jesus fuld forståelse for, fordi han elsker mig jo... ...lige midt i synden, han er jo synderes ven, ikke?

Men er det virkelig det der menes med dette skriftsted? Nej, det er det ikke.

Jo, Jesus har medlidenhed med dine skrøbeligheder og han elsker dig. Det er netop derfor han tilbyder dig sit eget liv. Et liv som er blevet fristet i alle ting – DOG UDEN SYND. Jesus Kristus tilbyder dig at få del i dette liv - Hans sejrende Liv. Alt dette for at du ikke længere skal leve dit eget liv – et liv som netop ikke har bestået eller kan bestå prøven.


Det er derfor hebræerbrevets forfatter skriver at vi med frimodighed skal ”...træde frem for nådens trone for at få barmhjertighed og finde nåde til hjælp I RETTE TID.”.

I rette tid..” dvs. nu i dag endnu medens det hedder i dag (Hebr. 3,7-19). Det er ikke Guds vilje at du og jeg skal forblive i synden – at tilgive dig og efterlade dig hjælpeløs i synden med ”Guds velsignede forståelse”. Nej, ”...Guds nåde blev åbenbaret til frelse for alle mennesker OG OPDRAGER OS TIL AT SIGE NEJ TIL UGUDELIGHED OG VERDSLIGE BEGÆRINGER...” Tit. 2,11-12a

Apostelen Peter skriver noget af det samme i sit andet brev: ”Alt, hvad der tjener til liv og gudsfrygt, har hans guddommelige magt skænket os gennem kundskab om ham (en ældre overs.: VED ERKENDELSEN AF HAM.), som kaldte os ved sin herlighed og guddomskraft, og derved har han også skænket os sine dyrbare og største forjættelser, FOR AT I VED DEM SKAL UNDFLY FORDÆRVELSEN I VERDEN...” 2 Pet. 1,3-4a

Jesus er prøvet til fulde og er fundet ”holdbar” (Sl. 46,2-4). Lad os derfor med frimodighed tage imod dette liv fra Ham i rette tid og lade Jesus være vores hellighed, sejr, frelse, kraft og glæde. Gud velsigne dig kære ven.

2 kommentarer:

  1. Tak Morten for dette Indlæg, som er til opbygning, for enhver genfødt og som endnu ikke har forstået den nåde Gud har givet os del i. Dette vigtige emne om at vandre i lyset med Jesus er et forsømt område i mange menigheder i dag, derfor må vi som ser dette fortælle sandheden om at leve i ordet og grunde over det ved Helligåndens hjælp, så vi kan komme andre til hjælp som søger. kh.kurt Jensen

    SvarSlet
  2. Hej Kurt
    Ja, det har du ret i - vi har et stort ansvar overfor Gud og vore medmennesker at bringe dem Ordets uforfalskede mælk til frelse, liv og vandring.
    Gud velsigne dig kære bror.
    (Ses vi på lørdag hvor Willy har del 2 af sin undervisning om det profetiske ord

    SvarSlet