”Det
er kun almindelige, menneskelige fristelser, der hidtil har mødt
jer, og Gud er trofast, han vil ikke tillade at I fristes over evne,
men sammen med fristelsen skabe en vej ud af den, så I kan stå den
igennem.” 1 Kor. 10,13
”Mine
brødre! I skal regne det for lutter glæde, når I kommer ind i
mange slags prøvelser.” Jak. 1,2
I
enhver prøvelse ligger der en mere eller mindre skjult fristelse –
en fristelse til frafald eller til at gå en nemmere vej – sin egen
vej. Fristelse
og prøvelse ligger ofte tæt op af hinanden i skriften.
Det græske
ord for fristelse og prøvelse er det samme. Ordet som bruges i det
nye testamente er PEIRAZO.
PEIRAZO
– har egentlig
en neutral betydning såsom – at undersøge, prøve og forsøge.
Det
er
motivet bag
som
udgør
forskellen positivt
eller negativt –
Positivt,
Guds motiv: at få noget frem, eller styrke, det
gode SOM ALLEREDE ER DER (Kristus i dig – det nye menneske.)
Negativt,
Djævelens motiv: Ondskabsfuldt forsøg på at
bringe til fald eller tilføje nederlag – derfor kaldes Djævelen
Fristeren.
Når
vi føres ind i prøvelser af Gud (5 Mos. 8,2) vil vi opleve
at blive fristet – men selve FRISTELSEN KOMMER IKKE FRA GUD. For
Gud frister nemlig ingen, men enhver fristes når han drages og
lokkes af sit eget kødelige begær (Jak 1,13-17). Men her er
det vidunderligt at tænke på løftet om at Gud tilpasser
prøvelserne så vi ikke fristes over evne (1 Kor. 10,13).
Her
er det vigtigt at vi ikke misforstår hvad Paulus skriver her – han
skriver ikke at Gud sørger for at du består prøven og ikke falder
i fristelse, men at du har (i Kristus) alt hvad du har brug for, for
at bestå prøven. Du har altså en REEL mulighed både at bestå og
falde.
I
Matt. 4,1-11
læser vi om hvordan Ånden fører Jesus ud i ørkenen, efter at
han er blevet døbt af Johannes, for at PRØVES (Åndens motiv og
hensigt). Her er to aktører i gang – Gud og Satan. Satans motiv og
hensigt er at friste til frafald og få Jesus til at gå en anden og
nemmere vej end korset.
Det
er akkurat det samme der sker, når Gud rører ved dit liv, og du
kommer ind i mange slags prøvelser (Jak. 1,2). Da vil
Djævelen, Fristeren være der på pletten, for om muligt at føre
dig til frafald.
En
af Satans vigtigste taktikker er at du skal glemme ham. Da er
det nemlig nemmere for ham at bedrage dig med falske følelser og
forestillinger, hvis du ikke rigtig tror at han er der. Satan ønsker
at forblive skjult eller som det næstbedste at udgive sig for at
være Gud.
Ligesom
det er vigtigt at du har et levende og personligt forhold til Jesus
er det vigtigt at du har personligt kendskab og erfaring med Satans
eksistens.
Dog
er det vigtigt her at sige at der også kan være en tendens til at
give Satan skylden for alt hvad der rører sig af negativt i den
enkelte. Men her må vi ikke glemme at der er noget der hedder den
iboende syndenatur, at en hver fristes når han DRAGES og LOKKES af
SIT EGET BEGÆR (Se Evt. Ef. 4,20-24 Bedrageriske
lyster - et bedrag er i gang.).
Jeg
vil slutte med nogle vers fra en af de apokryfiske skrifter, Siraks
Bog (Altså ikke en del af bibelen), men disse vers har givet mig
meget igennem tiden:
”Barn,
om du kommer for at tjene Herren, da bered dig på prøvelser; hold
modet oppe og vær standhaftig, og gør ikke noget overilet i
hjemsøgelsens stund. Hold dig nær til ham og svigt ham ikke, så
skal du vokse dig stærk til sidst. Tag villigt mod alt, hvad der
tilstøder dig, og vær tålmodig under dine stadig tilbagevendende
lidelser. Thi guldet prøves i ilden og de gudvelbehagelige mennesker
i lidelsens smelteovn. Sæt din lid til ham, så tager han sig af
dig; sæt dit håb til ham, så jævner vejen for dig.” Siraks Bog
2,1-6
Ingen kommentarer:
Send en kommentar