Andagt: Jeg vil give jer hvile…

Kom hid til mig, alle I som er trætte og tyngede af byrder, og jeg vil give jer hvile, tag mit åg på jer og lær af mig, thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet; 'så skal I finde hvile for jeres sjæle.' Thi mit åg er gavnligt, og min byrde er let.” Matt. 11,28-30
  
Dette skriftsted er nok et af de mest kendte fra det nye testamente. Der er prædiket utallige prædikener og skrevet uendeligt mange andagter og artikler ud fra disse få ord fra Jesus. Dette, vidner i sig selv, om at Guds Ord har en vældig og virkende kraft til at berøre menneskers liv.

Jeg vil her blot her med nogle få ”nøglesætninger” sætte fokus på hvad det egentlig er Jesus siger til dig og mig her.   

Nøglesætning: ”Kom hid til mig…”. Det første kan måske på mange måder virke som en banal ting men ofte er det dog her at mange ”fejler”. Du som hører kaldet, du må besvare det – og komme som du er... Jesu kald starter altid med et kom - og vi må komme med et gensvar – og husk ligegyldighed er også et svar!! Jesus siger at du skal komme til ham – ikke at du skal ringe til præsten. Nej – du må komme til Jesus personligt.

”Alt, hvad Fader giver mig, SKAL KOMME TIL MIG, og den som kommer til mig, vil jeg ikke støde bort” Joh. 6,37  

”…Jeg er livets brød. DEN, SOM KOMMER TIL MIG, SKAL IKKE HUNGRE; og den, som tror på mig, skal ikke tørste.” Joh. 6,35

”…Om nogen han tørster, HAN KOMME TIL MIG og drikke!” Joh. 7,37

”Kom og følg mig og jeg vil gøre...” Matt. 4,19-20

Nøglesætning: ”… alle I som er trætte og tyngede af byrder,..”. Det ER dig han taler til – dig som er uden kraft og presset ned af tunge byrder. Til dig som er udmattet og ikke har noget overskud, til dig som ikke er i stand til at bevare koncentration uden at tankerne flakker omkring i tusind retninger om alt det du mangler at gøre osv. osv. Det er til dig at Jesus personligt siger ”Kom hid til mig…”.

Nøglesætning: ”…og jeg vil give jer hvile,..”. Jesus siger ”...jeg VIL GIVE...” Det vil for det første sige, at der er ikke er nogen tvivl om hvad der er Jesu vilje i denne sag.
Derefter giver han ydermere klart til kende på hvilket grundlag han vil gøre det – han vil GIVE hvile - dvs. ikke på grund af fortjeneste...
Alt hvad Jesus beder dig om er at du kommer til ham som du er.

I Luk. 4,18 forsikrer Jesus os selv om hvad der er hans vilje og hensigt:
”Herrens Ånd er over mig, fordi han salvede mig, at jeg skal gå med glædesbud til de fattige. Han sendte mig for at udråbe for fanger, at de skal få frihed, og for de blinde, at de skal få deres syn, for at sætte fortrykte i frihed.” Luk. 4,18

Jesus kom for at: Forkynde glædesbud, Helbrede de nedbøjede i hjertet, Forkynde løsladelse, Give blinde deres syn og Sætte de fortrykte - ”de Knuste = nedtrampede” fri.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar