Andagt: Beregner ny rute…

"Det Ord, som kom til Jeremias fra HERREN: "Gå ned til Potte­ma­gerens Hus! Der skal du få mine Ord at høre." Så gik jeg ned til Pottemagerens Hus, og se, han var i Arbejde ved Drejeski­ven. Og når et Kar, han arbej­dede på, mis­lykkedes, som det kan gå med Leret i Potte­magerens Hånd, begyndte han igen og lavede det om til et andet, som han nu vilde have det gjort. Da kom HERRENS Ord til mig: Skulde jeg ikke kunne gøre med eder, Israels Hus, som denne Pottema­ger? lyder det fra HERREN. Se, som Leret i Potte­ma­gerens Hånd er I i min Hånd, Israels Hus." Jer. 18,1-6 

Jeg hørte en dag en fortælle om en oplevelse med en GPS. Hun havde tastet destinationen ind og begav sig nu afsted mod målet. På et tidspunkt på ruten fortæller GPS´en at hun skulle dreje til højre. Men dette var min kollega ikke enig i – og kører derfor ligeud i den forvisning at hendes vej var et bedre valg end den GPS´en viste. Der går ikke længe før stemmen lyder fra GPS´en – ’beregner ny rute’ og dette bliver ved lige så længe hun ignorerer GPS´ens anvisninger. Da min kollega langt om længe kommer frem til destinationen og undersøger ruten står det klart at hendes vej, var en omvej.

Hvad vil jeg nu sige med dette? Er det ikke lige præcis sådan Gud handler med os som har taget imod Jesus som vores frelser – vi har fået tastet destinationen ind, det himmelske Jerusalem, Guds evige stad. Vi har fået Helligånden og Guds Ord som vores GPS.

Gud har beregnet en rute for dig og mig for at få os sikkert igennem livet og for at vi på denne rute skal formes og dannes efter Hans Søns billede (Rom. 8,28-39 + Hebr. 2,10).


Men som min kollega der, i sin bedrevidenhed, ignorerede GPS´ens anvisninger tog sin egen vej – fordi hun mente den var bedre. Må vi jo nok erkende at dette også kan ske for os på vores himmelske rute.

Her er det at ordrene fra Jeremias, til Israels hus, kommer ind – jeg er overbevist om at Gud handler på samme måde med os som han gjorde og gør med Israel – ”Og når et Kar, han arbej­dede på, mis­lykkedes, som det kan gå med Leret i Potte­magerens Hånd, begyndte han igen og lavede det om til et andet, som han nu vilde have det gjort.”.

Han beregner en ny rute – han begynder forfra igen og igen på samme måde som GPS´en, der ustandseligt beregnede en ny rute – Han er utrættelig i sit arbejde med dig og mig. Han vil at du på ny må komme ind på Hans rute. Husk det er jo Hans rute der fører til destination.

Så kære ven, lad egensindet og din bedrevidenhed fare og tag i stedet imod Helligåndens og Guds Ords tilrettevisninger i dit liv og du vil da gå den lige vej med netop det på ruten som Han har bestemt og som Han ved er bedst for dig.

Og til dig som endnu ikke har fået installeret en GPS i dit liv. Tag imod Jesus som din frelser og da vil han ’installere’ Helligånden, den himmelske GPS i dit hjerte og halleluja, denne GPS er forudindstillet til det Himmelske Jerusalem.

”Thi således elskede Gud verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.” Joh. 3,16

”Jesus svarede og sagde til ham: »Om nogen elsker mig, vil han holde fast ved mit ord; og min Fader skal elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham.” Joh. 14,23

Her kan du læse om hvordan jeg fik 'installeret' min himmelske GPS

Ingen kommentarer:

Send en kommentar