Andagt: Helliget Guds vilje...

Thi med et eneste offer har han for bestandig ført dem, der helliges, til fuldendelse.” Hebr. 10,14

Hvilken vidunderlig proklamation: ”..for bestandig ført... ...til fuldendelse.”. Men hvad er det for en fuldendelse? Og hvem er det som kan påberåbe sig denne stilling?
 
Det kan vi finde ud af ved at se nærmere på to andre ”nøglesætninger”, nemlig: ”Thi med et eneste offer...” og ”...dem, der helliges,..”.

Det eneste offer der her er tale om er naturligvis Jesu Kristi korsdød og opstandelse. Men læg mærke til at her bliver der lagt tryk på at der er tale om ét offer – en bestemt fuldbragt gerning. Dette ligger hebræerbrevets forfatter naturligvis ekstra vægt på fordi dette brev oprindeligt er skrevet kristne jøder som kendte til den jødiske tempeltjeneste. Derfor var det nødvendigt at pointere at Jesu Kristi offer på Golgata var nok til frelse – der krævedes ikke flere ofre.

Jesu Kristi offer alene er nok til fuldendelse – dvs. frelse – retfærdiggørelse. Der kræves ikke noget yderligere offer end dette ene. Der kræves ingen lovgerninger af nogen art.
Prøv en gang at læse hvordan hebræerbrevets forfatter selv forklarer det: ”Thi loven ejer kun en skygge af de kommende goder og ikke tingene i deres sande skikkelse; DERFOR KAN DEN ALDRIG ved de samme ofre, som de bestandig år for år frembærer, FØRE DE OFRENDE TIL FULDENDELSE.” Hebr. 10,1 ”Men Kristus kom som ypperstepræst for de kommende goder, DER NU ER BLEVET VIRKELIGHED; og gennem det større og fuldkomnere telt, som ikke er gjort med hænder, det vil sige, som ikke hører denne skabte verden til, gik han (Kristus), ikke med blod af bukke eller kalve, MEN MED SIT EGET BLOD ÉN GANG FOR ALLE IND I HELLIGDOMMEN OG VANDT EN EVIG FORLØSNING.” Hebr. 9,11-12

Men hvad med det andet spørgsmål? Hvem er det som kan påberåbe sig denne stilling?
Her siger skriften helt klart at det er: ”...dem, der helliges,..” at dette gælder! Men hvem er det der helliges? Og hvad er det for en helligelse?

Ved første øjekast får man den opfattelse at der her er tale om en fremadskridende helliggørelse. Men, selvom det er en vigtig del af bibelens budskab, er det ikke det der her er tale om. Nej, her henfører denne helligelse, til den som hebræerbrevets forfatter netop har omtalt i versene 5-10.

Her beskriver han en ”samtale” mellem Faderen og Sønnen. Her forklarer Sønnen at: ”Til slagt- og afgrødeoffer havde du (Faderen) ej lyst; MEN ET LEGEME BEREDTE DU MIG.” og ”Se, jeg (Sønnen) er kommen for at gøre din vilje, min Gud!”.

Herefter forklarer hebræerbrevets forfatter dette på denne måde: ”Han (Sønnen) ophæver det første (tempeltjenesten, med alle dens dyre ofringer) for at fastslå det andet, GUDS VILJE, og i den ER VI BLEVET HELLIGEDE, ved at Jesus Kristi legeme én gang for alle er blevet ofret.” Hebr. 10,5-10

Kære bror og søster, den helligelse der her er tale om er – at VI ER helliget Guds vilje. Og hvad er Guds vilje i denne sammenhæng? JESU KRISTI OFFER PÅ GOLGATA!!!

Så hvem kan påberåbe sig denne stilling? Dem som har sagt ”JA” til Sønnens offer og i tro taget imod hans fuldbragte værk på Golgata.

Men alle dem, som tog imod ham, gav han magt til at blive Guds børn, dem, som tror på hans navn.” Joh. 1,12

Ingen kommentarer:

Send en kommentar