Andagt: Du travle vandringsmand - Kan du høre Ham?

Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.
Mat 11,28

Dette er nogle af de mest udfordrende ord fra Jesus. Ordene er til dig og mig fra Jesus, lige ind i en fortravlet hverdag hvor det i forvejen kan være svært at få tingene til at hænge sammen. Og så alligevel lyder det fra Jesus ”Kom til mig”.

Er det fordi Jesus ikke har nogen forståelse for din situation? Kan han ikke se at det er vigtigt at du bruger tid på at arbejde, tjene penge, passe børn, købe ind, besøge brødre og søstre, ja, listen kunne være meget længere endnu.

Jo, Jesus kender din situation og han kender dine behov. Problemet er bare, at vi ofte ikke kender vores sande behov. Vi ser tingene på hovedet. Vi tror at hvis vi nu bare kan få sat orden på hverdagen og økonomien så vil alt det der med Jesus og alt det åndelige også komme i orden. Vi tror at så vil vi få freden, længslen og glæden tilbage. Samt at der vil komme orden på vores bønsliv. Alt vil komme i den skønneste orden. Vi nærmest ryster på hovedet, i vantro, når vi hører Jesus tale om at vi skal komme til ham.


Men her bliver vi bedraget. Det er fordi vi ikke sér på det, som Jesus ser det. Det er nemlig ikke ham der ser det hele på hovedet. Han véd, at han er i stand til at give dig hvile, om blot du vil komme til ham. Det er vantroen der får os til at se på byrden frem for på ham der har tilbudt at bære den.

Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift Matt. 6,33

Det er når vi får øje på denne realitet i vandringen med Ham at livet er værd at leve og freden og glæden på ny kan fylde dit hjerte. Her er ikke tale om anstrengelse, selvpineri eller om at påfører sig selv endnu flere byrder at bære. Nej, det handler ganske enkelt om at du i dit hjerte, virket ved Guds Ånd, har fået en helt ny måde at prioriterer på dit liv på. Du er ikke længere optaget af byrden, om den er der eller ej, men du har fået øje på Jesus.

”Kom, alle I, der tørster, kom og få vand! Kom, I, der ingen penge har! Køb korn, og spis!
Hør dog på mig, så skal I spise godt og svælge i fede retter.


Kom og køb korn uden penge, vin og mælk uden betaling!
Hvorfor betaler I penge for noget, der ikke er brød, jeres løn for noget, der ikke mætter?
Vend øret til mig, og kom, hør på mig, så skal I leve!” Es. 55,1-3

Her hører vi igen Herren der kalder. Og Han kalder på alle der er tørstige og sultne, dem der arbejder og slider i det men aldrig bliver åndelig mæt. Læg mærke til hvad det er Han beder dig om. Han beder dig ikke om tage nye byrder på din ryg. Han beder dig ikke om at bide tænderne sammen og tage dig selv i nakken.

Nej, Han nærmest råber til dig i din situation. ’Kom, lyt til mig. Lad mig få lov at mætte dit hjerte, lad mig få lov til ved mine ord at sætte dit indre liv på plads igen. Lad mig få lov at åbne dine øjne, så du igen ser med mine øjne. Sæt dig ned ved mine fødder ligesom Maria gjorde og her vil du finde hvile for din sjæl og denne del skal ikke tages fra dig’. (Luk 10, 38-42).

Du må prøve dig selv på disse ord fra bibelen. Er dette ord der beskriver din situation. Er du tørstig efter mere af Ham? Er hele tiden noget ”livsvigtigt” du skal have gjort før du kan hengive dig til Ham.

Tag imod Guds ord til dig i dag. Kom og lyt til Ham. Forlad din vantro og kast dig i hans arme. Jesus er den der formår at åbne dit hjertes øjne så du ser på dit liv med Guds øjne. Han er den eneste der i sandhed formår at få hverdagslivet til at hænge sammen.
Gud velsigne dig. 

1 kommentar:

  1. Skøn tekst, og hvor er det sandt. Jesus kender os som mennesker og elsker os så højt vi ikke kan forstå det. Hvis bare vi forstod hvor meget han elsker os og ønsker det bedste for os. Ikke at give os byrder, eller bebrejde os, men bygge os op og samarbejde med ham.

    SvarSlet